Teori Sanat Md. Nasir
Menurut Sanat Md Nasir (1998:122-124) berpendapat bahawa,
teori-teori bahasa wacana sebelum ini tidak mempunyai asas yang kukuh kerana
ketidakmampuan teori-teori ini melihat hubungan makhluk dengan Penciptanya
(Khaliqnya). Bagi memenuhi keperluan tersebut, wujud sebuah teori yang lebih
ampuh dengan asas-asas yang kukuh iaitu :
TEORI ATQAKUM
Teori ini
menggabungkan kepadaan deskripsi dan eksplonatori dengan keadaan kepadaan
"atqakum". penggunaan bahasa tetapi turut melibatkan pengkaji bahasa
dan sesiapa juga yang terlibat dengan aktiviti kebahasaan. Dalam Teori Atqakum,
mempunyai konsep “alamma” memperlihatkan perlunya bahasa berfungsi untuk
mengajarkan, iaitu oleh Allah kepada manusia. Perkara ini amat berkaitan dengan
fitrah manusia yang bersifat lemah dan jahil. Teori ini mempunyai unit
tatabahasanya iaitu satu konsep yang lebih menyeluruh yang dikenali sebagai
“Wacana Plus Plus”. Dengan kesinambungan ini, dapat dilihat sauatu yang terbaik
yang juga dikenali sebagai Tatabahasa Wacana Plus Plus. Hirarki dalam unit
tatabahasa wacana plus plus boleh dilihat dalam konteks yang paling luas,
bermula dengan sesuatu yang tidak diketahui, fonem, kata, frasa, klausa, ayat,
wacana dan berakhir dengan wacana plus plus, yang termasuk hal-hal yang tidak
terjangkau oleh fikiran manusia. Pada peringkat ini, tatabahasa wacana plus
plus dilihat sebagai unit tatabahasa yang terbesar kerana mencakupi
perkara-perkara ghaibi. Tatabahasa wacana plus plus menggabungkan bahasa
pertuturan (literal) dengan bahasa hati untuk menghasilkan kesan yang lebih
luas dan mendalam. Rasulullah SAW dijadikan sebagai model dan ikutan yang
terbaik.
Selain itu juga, tatabahasa wacana plus plus bukan sahaja
membincangkan unit-unit tatabahasa, malah mencakupi persoalan asal-usul
bahasa (Allamahullbayan). Pendokong
tatabahasa wacana plus plus membincangkan perkara asal usul bahasa berpandukan sumber aqli dan naqli.
Menurut Beaugrande dan Dressler (1986:17) :
“If we assume
that structures are always the outcome of intentional operations, then even
single sentences must evolve through election rather than being derived from abstract rules alone.”
Berdasarkan petikan dapat difahami bahawa dalam sesebuah
wacana ayat-ayat yang digunakan dianggap telah terpilih secara sedar dari
jumlah pilihan yang disediakan. Tujuan wacana juga adalah untuk menggambarkan
bagaimana struktur wacana disusun dengan memperhatikan penempatan dan peranan
unsur-unsur yang didapati pada tiap-tiap bentuk lahir ayat seperti mofem, kata,
frasa, klausa. Wacana juga berfungsi untuk menyatakan suatu fikiran oleh
seseorang penutur. Penyataan fikiran dapat disampaikan melalui struktur dan
sistem yang bersangkutan dengan cara
penyampaiannya.
Menurut Beaugrande
dan Dressler (1981:4) menjelaskan bahawa runtutan ialah cara komponen dunia
teks iaitu konfigurasi konsep dan hubungan yang mendasari teks permukaan dapat
diakses bersama dan berkaitan. Hal ini dikaji melalui dua konsep iaitu primer
(pusat kawalan) dan sekunder (mengakses dan memproses).
Tiada ulasan :
Catat Ulasan