Pengenalan



Konsep Wacana Menurut Tokoh Bahasa Melayu

Menurut Henry Tarigan (1987) dalam buku Monograf Bahasa Melayu, wacana ditakrifkan sebagai unit atau saluran linguistik yang tertinggi, terlengkap, terbesar dari segi skalanya, supra ayat, tersusun rapi dengan koherensi dan kohesi tinggi yang berkesinambungan yang mempunyai awal dan akhir yang nyata disampaikan secara lisan dan yang berada pada peringkat tertinggi bahasa dan mempunyai talian awal dan akhir.

Harimurti Kridalaksana (1987:507) mendefinisikan wacana sebagai satuan bahasa terlengkap dalam hirarki gramatikal yang tertinggi dan terbesar. Ia direalisasikan dalam bentuk karangan yang utuh seperti novel, buku, siri kalimat, paragraf dan kata yang lengkap. Harimurti telah menggambarkan wacana sebagai kesatuan bahasa yang dapat membentuk karangan yang mengandungi idea atau pemikiran penutur atau penulis.

Asmah Haji Omar (1980:11) pula menggambarkan wacana adalah sebagai unit bahasa yang melebihi batas ayat. Dengan itu, wacana boleh terdiri daripada ayat, sejumlah ayat, ceraian bab, buku, siri dan sebagainya. Ia juga memperlihatkan kesatuan dan hubungan antara butir-butir fikiran dan perkembangan akaliah yang ada di dalamnya. Dapat disimpulkan, kesatuan pemikiran dalam sesuatu ujaran merupakan perkara yang sangat dititikberatkan oleh Asmah Haji Omar dalam sesebuah wacana.

Raminah Haji Sabran (1987:28) pula menyatakan bahawa wacana ialah unit bahasa yang melebihi batas ayat dan ia boleh terdiri daripada ayat, ceraian, bab, buku, cerita, dialog, siri buku dan sebagainya.

Sanat Md Nasir (1986) menyatakan bahawa wacana merujuk kepada teks, iaitu unit bahasa yang melebihi unit teks. Unit teks boleh berdiri sebagai satua ayat baik secara fonik atau grafik. Menurut beliau lagi, wacana juga bermakna bidang kajian terhadap unit bahasa, menyamai maksud analisis wacana, analisis teks, linguistik teks, atau linguistik wacana. Menurut beliau lagi, wacana dapat dilihat dalam konteks yang lebih luas, iaitu bukan dilihat dalam aspek linguistiknya tetapi turut dikaitkan dengan keperluan mentauhidkan Allah Yang Maha Esa. Konsep yang dikemukan oleh Sanat Md Nasir ini juga boleh dikenali sebagai wacana plus, di mana beliau berpendapat bahawa bahasa ialah anugerah Allah SWT yang sewajarnya dikaji melalui aqli dan juga naqli.

Menurut Darjowidjojo (dalam Hartono, 2000:142), dalam komunikasi verbal, baik yang monolog, mahupun yang dialog, salah satu syarat penting yang harus diperhatikan adalah kesinambungan proposisi yang diajukan. Kodrat, kesinambungan dalam monolog berbeza dengan kodrat yang ada pada dialog kerana dalam monolog si pembaca atau penulis tidak perlu memperhatikan tanggapan verbal yang dinyatakan oleh pembicara atau lawan bicaranya.


Berdasarkan pentakrifan daripada pelbagai tokoh bahasa ini, dapat dirumuskan bahawa wacana ialah unit tatabahasa atau linguistik yang melangkaui batas ayat.

Mohd Rashid Md Idris, Norliza Jamaluddin, Abu Hassan Abdul & Adenan Ayob (2012). Tatabahasa wacana. Tanjong Malim: Emeritus Publications.

Tiada ulasan :

Catat Ulasan