Aspek Kajian Wacana

BML3092
Analisis Wacana
Tugasan Berkumpulan
___________________________________________________________
Analisis Struktur Maklumat Berdasarkan Klip Video Iklan Raya Aidilfitri 2015 “Sepasang Baju Kurung”
________________________________________________________________
Nama Ahli
No. Matrik
Lau King Siew
D20131063332
Wattay anak Lai
D20131063340
Norassikin binti Hassim
D20131063341
Maria Felcee anak Lee Bass
D20131063354

Kumpulan: D
Nama Pensyarah: Prof. Madya Dr Mohd Rashid Md Idris 
BAB 1
1.0 Pengenalan
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, iklan bermaksud pemberitahuan kepada orang ramai melalui surat khabar, televisyen, radio dan surat khabar. Gilson & Berkman (1980). Menurut mereka, iklan adalah media komunikasi persuasif yang dirancang sedemikian rupa untuk menghasilkan respon dan membantu tercapainya objektifitas atau tujuan pemasaran. Russel & Lane (1990). Mereka berpendapat bahawa iklan ialah suatu pesan yang dibayar oleh sponsor dan disampaikan melalui beberapa media komunikasi massa.
            Pada dasarnya, tugasan ini akan melihat secara terperinci tentang maklumat baru dan lama. Maklumat lama dan baru merupakan strukturinformasi dalam wacana. Maklumat yang disampaikan sama ada secara lisan atau tulisan disusun dengan cara tertentudalam proses komunikasi. Dalam perbualan seharian, kita jarang memikirkan apa yang hendak dikatakan apatah lagi menyusunnya. Ini kerana ia dihasilkan secara natural atau spontan. Tetapi,apabila kita mengkaji bahasa, tanpa kita sedari kita mengenakan cara berkomunikasi. Struktur inidibina dalam nahu bahasa dan berlaku pada peringkat klausa. Semua klausa mempunyai strukturinformasi dan kita menggunakannya dalam lisan dan tulisan.
Menurut Halliday, struktur informasi merujuk kepada ‘proses interaksi di antara apayang sudah diketahui atau dijangkakan dan apa yang baru atau tidak dijangkakan’. Unit informasi terdiri daripada satu unsur maklumat pilihan; bermakna boleh ada atau tidak ada. Yangada hanya maklumat baru dalam ayat tersebut.
Walau bagaimanapun, pembaca faham apakahmaklumat lama yang ditiadakan, maklumat baru dan diikuti oleh satu unsur baru yang wajib(maklumat baru).Struktur maklumat terbahagi kepada dua iaitu maklumat lama dan maklumat baru.Maklumat lama adalah maklumat yang dijangka sudah diketahui oleh pendengar. Manakala maklumat baru adalah maklumat yang belum diketahui oleh pendengar. Maklumat baru biasanya            beradapada bahagian kedua klausa. Sesebuah komunikasi dapat berlangsung dengan berkesan            apabila penyapa dapat berkongsi pengetahuan bersama dengan pesapa. Pengetahuan yang dikongsikan ini selalunya terdapat pada permulaan klausa termasuk maklumat yang menjadi fokus kepada mesej penyapa, maklumat itu dikira baru.       
Manakala menurut Brown dan Yule (1983: 153) menyatakan struktur maklumat dilihatsebagai unit terkecil dalam struktur wacana dan unit lokal yang kecil pada peringkat frasa atau klausa. Ianya merupakan sumber kepada penutur atau penulis untuk memberitahu penerima atau pendengar tentang maklumat.

1.1 Objektif Kajian
Pengkaji akan memperlihatkan penganalisisan wacana bahasa Melayu dari sudut struktur maklumat lama dan juga maklumat baru berdasarkan dua buah klip video iklan Hari Raya Aidilfitri 2015 “ Sepasang Baju Kurung” dan klip video iklan “ Jahit” 2013. Antara tujuan kajian ini dilakukan ialah:
                                  i.            Mengenalpasti fungsi struktur maklumat dalam iklan.
                                ii.            Menganalisis struktur pengaliran maklumat lama dan maklumat baru dalam iklan.
1.2 Persoalan Kajian
1.      Adakah struktur maklumat memberi fungsi penyampaian yang sempurna dalam iklan.
2.      Apakah kaedah maklumat lama yang terlibat dalam klip video iklan raya aidilfitri 2015 “Sepasang baju kurung” dan klip video iklan raya aidilfitri 2013 “Jahit”.
3.      Sejauh manakah kaedah maklumat lama dan baru yang digunakan dalam kajian ini.









BAB 2
2.0 Latar Belakang Kajian
Kajian ini dijalankan dengan menggunakan model Sato Hirobumi. Sato Hirobumi mengaitkan definisi struktur maklumat dengan kegiatan komunikasi. Menurut beliau, penyampai lazimnya tidak diberi peluang untuk memastikan maklumat yang hendak disampaikannya itu merupakan maklumat lama atau maklumat baru bagi penerimanya. Kenyataan ini bermakna bahawa keberkesanan komunikasi adalah terjejas dan sering terputus-putus sekiranya penyampai sentiasa memastikan tiap-tiap maklumat yang disampaikannya itu lama atau baru semasa komunikasi sedang berlaku. Oleh itu, penyampai seharusnya melakukan tambahan maklumat baru satu demi satu mengenai sesuatu topik melalui maklumat lama yang sudah diketahui oleh penerimanya.
2.1 Skema Sato Hirobumi
            Sato Hirobumi melihat struktur maklumat kepada dua aspek, iaitu maklumat lama (ML) dan maklumat baru (MB).
        i.            Maklumat lama (ML)
Maklumat lama ditandakan dengan penanda. Penanda  merujuk kepada alamat atau sesuatu yang menandakan dengan tujuan maklumat lama yang terdapat dalam sesebuah teks dapat dikenal pasti oleh pembaca. Terdapat tujuh kaedah untuk mengenal pasti maklumat lama.

a)      Kaedah perujukan (hal merujuk secara langsung)
Kaedah perujukan merujuk kepada perkara atau hal yang secara langsung dirujuk melalui teks dan rujukan yang dibuat itu dan dapat dikenal pasti melalui penggunaan kata ganti.
b)     Kaedah  penggantian (penggantian bentuk baru)
Kaedah penggantian merujuk kepada sesuatu unsur yang disebut, kemudian digantikan dalam bentuk baharu secara semantik ataupun nahuan.
c)      Kaedah perulangan seluruh
Kaedah perulangan seluruh membawa makna perulangan yang berlaku pada unsur-unsur dalam wacana tanpa menimbulkan sebarang perubahan pada kategorinya.
d)     Kaedah perulangan sebahagian
Kaedah perulangan sebahagian ialah perubahan kategori yang berlaku pada rangkai kata yang mengulang.
e)      Kaedah penghilangan (elipsis)
Kaedah penghilangan berlaku apabila adanya penghilangan penyampaian atau amanat penulis.
f)       Kaedah leksikal (pertalian semantik)
  Kaedah leksikal merujuk kepada pertalian antara ayat secara semantik. Hal ini  bermaksud, setiap ayat mengandungi ikatan atau pertalian yang dihubungkan secara semantik.

g)      Kaedah prafrasa (perulangan dalam bentuk lain)
Kaedah parafrasa merujuk kepada pernyataan idea yang sama tetapi cara pengolahannya berbeza.

      ii.            Maklumat baru (MB)
Maklumat baru terbahagi kepada empat jenis, iaitu:
a)      Maklumat baru tambahan (MBT)
Maklumat baru tambahan merujuk kepada maklumat baru yang ditambah berdasarkan maklumat lama yang muncul di titik permulaan perbicaraan ayat.
b)     Maklumat baru kontrastif (MBK)
Maklumat baru kontrastif merujuk kepada dua atau lebih klausa berbeza dari segi semantik.
c)      Maklumat baru pemberitaan neutral (MBN)
Maklumat baru pemberitaan neutral merujuk kepada susunan maklumat yang tidak mengandungi sebarang maklumat lama yang disediakan dalam praanggapan.
d)     Maklumat baru fokus (MBF)
Maklumat baru fokus ialah susunan maklumat yang melibatkan fokus pembezanya (maklumat baru) yang menduduki tema (judul).




BAB 3
3.0 Metodologi Kajian
Pengkaji menggunakan kaedah kepustakaan untuk melaksanakan kajian ini. Selain tu, kaedah transkripsi juga telah digunakan untuk mengalih perbualan yang terdapat pada bahan kajian iaitu berdasarkan klip video iklan raya aidilfitri 2015 “Sepasang baju kurung” dan klip video iklan raya aidilfitri 2013 “Jahit”.
Kajian ini dijalankan berlandaskan teori Sato Hirobumi yang melibatkan kegiatan komunikasi dalam struktur maklumat. Penyampai seharusnya melakukan tambahan maklumat baru mengenai sesuatu topik melalui maklumat lama yang sudah diketahui oleh penerimanya.
Selain itu menggunakan label ML untuk maklumat lama dan MB untuk maklumat baru. Dalam maklumat lama terdapat beberapa kaedah iaitu :
i.                    Kaedah Perujukan
ii.                  Kaedah Penggantian
iii.                Kaedah Perulangan
iv.                Kaedah Perulangan Sebahagian
v.                  Kaedah Penghilangan
vi.                Kaedah Leksikal
vii.              Kaedah Prafrasa
Manakala maklumat baru MB mempunyai beberapa kaedah iaitu:
        i.            Maklumat Baru Tambahan
      ii.            Maklumat Baru Kontrastif
    iii.            Maklumat Baru Pemberitaan Neutral
    iv.            Maklumat Baru Fokus





BAB 4
4.0 Dapatan Kajian
Fungsi struktur maklumat ialah sebagai sumber kepada penutur atau penulis dengan tujuan memberitahu kepada pendengar atau pembaca mengenai status maklumat tersebut. Fungsi yang kedua pula ialah berfungsi dalam membina unit maklumat sebagaimana pengertian struktur maklumat oleh Sanat Md. Nasir iaitu sebagai suatu struktur maklumat yang membina unit maklumat. Manakala fungsi struktur maklumat dalam iklan pula untuk menyampaikan maklumat dengan melakukan tambahan maklumat baru mengenai sesuatu topik melalui maklumat lama yang sudah diketahui oleh penerimanya.

4.1  Pengisahan Tentang Iklan
“Sepasang Baju Kurung”       
Iklan “Sepasang Baju Kurung” ini mengisahkan seorang ibu yang dilayan seakan orang gaji oleh anaknya sendiri. Watak anak dalam iklan ini lebih pentingkan suami dan anaknya berbanding ibunya sendiri. Segala kerja rumah seperti mencuci pakaian akan diserahkan kepada ibunya, malahan anaknya akan meninggikan suara seandainya kerja rumah lambat disiapkan oleh ibunya. Apabila hari raya hampir menjelang tiba, ibunya meminta sepasang baju kurung daripada anaknya. Anaknya hanya endah-tak endah terhadap permintaan ibunya malah memarahi ibunya kerana meminta-minta. Akan tetapi anaknya tetap membelikan ibunya sepasang baju kurung walaupun hanya baju kurung biasa dan tidak secantik baju cucunya. ibunya hanya memerhati dari sudut jauh sementara anaknya bersama suami dan cucunya bergembira. Sampailah suatu masa anaknya teringat zaman kecilnya dimana ibunya membelikannya sepasang baju kurung dan dia berasa sangat gembira sehingga memeluk baju kurung tersebut semasa tidur. Anaknya tersedar dari lamunan dan berasa sangat sedih kerana tidak menghargai ibunya, dia lekas berlari mencari ibunya di bilik ibunya dan melihat ibunya juga memeluk baju kurung yang dibelinya sambil tidur. Anaknya menangis menyesali dan meminta maaf atas kesalahannya terhadap ibunya. Akhirnya mereka menyambut hari mulia hari raya bersama-sama dengan gembira.


“Jahit”
Iklan “Jahit” mengisahkan hubungan seorang ibu tunggal yang berkerja sebagai tukang jahit dengan anaknya yang bakal menghadapi peperiksaan SPM. Watak ibu yang digambarkan sangat rajin menjahit dengan harapan dapat menyimpan duit yang secukupnya sebelum anaknya memasuki kolej. Watak anaknya pula sangat mengasihi ibunya dan berasa serba salah kerana menyusahkan ibunya. Oleh itu, dia bercadang untuk membantu ibunya di kedai jahit walaupun sekadar mengambir ukuran kerana ibunya tidak suka anaknya terlibat sama menjahit. Ibunya ingin anaknya fokus pada pembelajarannya di sekolah sahaja. Apabila menjelang hari raya, pelanggan ibunya semakin bertambah dan anaknya cuba untuk menolak pelanggan namun ibunya tetap menerima tempahan pelanggannya. Dengan berkat usaha yang gigih, semua tempahan berjalan dengan lancar dan dapat disiapkan sehinggalah ibunya tersedar bahawa satu tempahan yang telah siap tetapi tersilap dan tidak mengikut tempahan pelanggan. Hal ini menyebabkan ibunya tidak tenang dan tidak lena tidur. Pada suatu malam, ibunya tidak dapat lena kerana hal tersebut, maka ibunya angkat dan mula menjahit semula. Anaknya yang terganggu dengan bunyi mesin jahitan ibunya tersedar dari tidur. Anaknya berasa sangat terharu, sedih dan menangis. Akhirnya, ibunya berjaya menyiapkan tempahan dan pelanggan ibunya datang untuk mengambil tempahan baju. Pelanggan tersebut bermurah hati dengan membeli sekali semua baju yang telah disiapkan oleh ibunya. Ibunya berasa sangat bersyukur dan berterima kasih. Satu lagi berita gembira yang anaknya perolehi iaitu anaknya mendapat surat tawaran biasiswa. Mereka akhirnya saling berpelukan gembira.









4.2 Maklumat Lama
Kaedah Perujukan
Kaedah perujukan merujuk kepada perkara atau hal yang secara langsung dirujuk melalui teks dan rujukan yang dibuat itu dan dapat dikenal pasti melalui penggunaan kata ganti.
Dalam iklan “sepasang baju kurung”
A.1: Ana, Ana, esok dah nak raya, mak teringin sangat nak sepasang baju kurung. Boleh tak ida belikan untuk mak? Durasi (1:13)
A.8: Mak terlajak tidur nak Durasi (01:55)
A.1 diucapkan oleh watak ibu dalam iklan “Sepasang baju kurung” yang meminta anaknya membelikannya sepasang baju kurung memandangkan hari raya hampir tiba. Kata nama “Ana” digunakan oleh ibunya sebagai panggilan kepada anaknya. Namun demikian, pada A.8 pula ibunya berkata “Mak terlajak tidur nak”. Kata nama tersebut mengalami perubahan namun merujuk pada individu yang sama. Kata nama “nak” yang diucapkan oleh ibunya tetap sama merujuk kepada anaknya “Ana”

Dalam iklan “Jahit”
A.12: Mak Chah nanti, saya tolong. Durasi (01:15)
A.15: Ehh, saya rasa tengok you lah hari-hari pun banyak kerja lah. Durasi (01:28)
Pada A.12 frasa nama “Mak Chah” mengalami perubahan perujukan kepada kata ganti nama “you” pada A. 15 yang bermaksud awak dalam bahasa Melayu. Kedua ayat diatas dilafaskan oleh watak yang sama dalam iklan iaitu watak Cina yang berniaga tetapi menggunakan kata nama yang berbeza. Namun demikian watak Cina tersebut merujukan kepada individu yang sama iaitu Mak Chah.




Kaedah Pengantian
Kaedah penggantian pula merujuk kepada sesuatu unsur yang disebut, kemudian digantikan dalam bentuk baharu secara semantik ataupun nahuan.
Dalam iklan “Sepasang baju kurung”
A.12: Mak, bila nak beli baju raya? Durasi (04:55)
A.13: Esok kita pergi beli. Durasi (04:58)
Dalam A.12, frasa nama bagi watak anak dalam iklan “sepasang baju kurung” mengalami perubahan secara penggantian kepada kata ganti nama diri jamak  “kita”. Pada dialog A.12 watak anak menanyakan kepada ibunya bahawa bila hendak membeli baju raya dan jawab ibunya pada A.13 bahawa esok mereka akan membeli baju kurung. “kita” yang dimaksudkan oleh ibunya mewakili kesemua ahli keluarganya.

Dalam iklan “Jahit”
A.40: Tak boleh lah mak, Arwin kena belajar. Arwin tak nak kecewakan mak nanti. Durasi (03:31)
A.41: Win, Arwin tak pernah kecewakan mak. Bersyukur dengan apa yang kita ada ni Win. Durasi (03:34)
Pada A.40 frasa nama Arwin dan mak digantikan dengan kata ganti nama diri jamak “kita” pada A.41. Kata ganti nama diri jamak “kita” secara semantiknya membawa makna ramai menggantikan  makna untuk Arwin dan maknya.

Kaedah Perulangan
Kaedah Perulangan Keseluruhan
Dari perspektif nahuannya, kaedah perulangan membawa makna perulangan yang berlaku pada unsur-unsur dalam wacana tanpa menimbulkan sebarang perubahan pada kategorinya. Contohnya boleh dilihat melalui contoh ayat-ayat yang berikut:
1.      A4: (ketuk pintu) mak…., mak bangun sahur mak. Durasi (01:39) (klip video iklan “Sepasang Baju Kurung”.)
2.      A5: Haa.. mak datang, mak datang. ( klip video iklan “Jahit”.) Durasi (00:34):
3.      A82: Arwin, syukur alhamdulillah. Sayang sangat anak mak. Durasi (08:01) (klip   video iklan “Jahit”)
A83: Syukur alhamdulillah, anak mak dapat biasiswa. Durasi (08:04)

4.      A57: Nah ambik, bagi kakak satu. Aah ni. Durasi (06:36) (klip video iklan “Jahit”)
A59: Nah ambik duit ni. Nah dik. Durasi (06:42)
5.      A21: Ye lah, ye lah hahah. Durasi (01:53)
Berdasarkan contoh-contoh ayat diatas, kaedah perulangan ini bermaksud berlakunya perulangan keseluruhan pada frasa nama. Contoh ayat yang pertama, frasa nama “ mak”  diulang sekali lagi tanpa mengalami sebarang perubahan kategori. Pada ayat kedua pula frasa nama “mak” diulang kembali pada ayat yang seterusnya.
Contoh ayat ketiga pula frasa “syukur alhamdulilah diulang kembali pada ayat yang seterusnya. Begitu juga dengan ayat keempat, frasa “ nah ambik” diulang kembali pada ayat yang seterusnya. Contoh ayat kelima “ye lah” turut diulang pada ayat yang seterusnya. Secara ringkasnya, kaedah perulangan ini bererti perulangan pada unsur-unsur dalam sesebuah wacana tanpa melibatkan sebarang perubahan pada kategorinya.

Kaedah Pengulangan Sebahagian
Kaedah perulangan sebahagian ialah perubahan kategori yang berlaku pada rangkai kata yang mengulang. Kenyataan ini dapat dijelaskan pada contoh di bawah.
            Iklan sepasang baju kurung
a)      A10: Mak! Kenapa tak basuh baju-baju ni? Dah seminggu dalam bakul lah. Durasi (02:18)
b)      A11: Pergi basuh lah! Haishh! Durasi (02:25)
            Iklan jahit
a)      A59: Nah ambik duit ni. Nah dik. Durasi (06:42)
b)      A60: Nanti saya ambik baki nya ya. Durasi (06:46)
Berdasarkan contoh-contoh ayat di atas, frasa kerja “basuh baju-baju ni” dalam contoh ayat yang pertama dalam  iklan sepasang baju kurung, iaitu ayat (a) telah berlakunya pengulangan sebahagian menjadikannya kepada frasa “basuh lah”. Pada ayat (b) dalam iklan sepasang baju kurung, tidak semua frasa kerja ayat (a) diulang, akan tetapi diulang sebahagian ayatnya sekaligus mengubah kategori ayat tersebut.
Begitu juga dengan ayat kedua dalam iklan jahit yang berlakunya pengulangan sebahagian ayatnya, iaitu pada frasa “ambik duit ni” telah mengalami pengulangan sebahagian pada ayat (b) iaitu menjadi frasa kerja “ambik”. Hal ini menunjukkan bahawa sebahagian frasa pada ayat (a) tersebut telah digugurkan. Hal ini juga bermaksud kaedah pengulangan sebahagian ini membawa maksud wujudnya perubahan kategori pada rangkai kata mengulang.

Kaedah Penghilangan (Elipsis)
Kaedah penghilangan boleh didefinisikan sebagai berlakunya penghilangan penyampaian atau amanat penulis. Tambahan pula, kaedah ini turut dikenali sebagai kaedah elipsis.
Contohnya adalah seperti berikut berdasarkan klip video iklan raya aidilfitri 2015 “Sepasang baju kurung”:
A.4: Mak (01), mak bangun sahur mak. Durasi (01:39)
A.5: Mak!(01)  Aduh, dah pukul berapa ni. Durasi (01:45)         
Dalam A.4, terdapat satu ellipsis yang ditandai dengan (01), ayat bangun sahur mak. Elipsis tersebut wajar dan tepat penggunaannya untuk memberi kesan komunikasi yang berkesandan unggul terhadap pembaca.
A.5 juga memperlihatkan elipsisi dengan ditandai dengan (01) dengan mewakili ayat yang sama yang dihilangkan iaitu bangun sahur mak. Kaedah ini amat menarik kerana ayat-ayat yang diutarakan menjadi tidak berulang dan tidak berlaku unsur lewah. Kaedah ini juga tidak akan menjejaskan atau mencacatkan penyampaian perbualan dalam iklan tersebut.
Contoh seterusnya seperti berikut berdasarkan klip video iklan raya aidilfitri 2013 “Jahit”:
A.3: Mak, mak dah buka puasa dah. Durasi (00:30)
A.4: Oh dah buka (01) dah. Durasi (00:33)
Frasa asal yang dirujuk ialah pada A.3 dah buka puasa dah. Manakala melalui perbualan seorang ibu dengan anaknya pada A.4 telah dihilangkan perkataan puasa yang ditandai dengan (01) dan menjadi dah buka dah. Ayat yang telah dihilangkan itu akan menjadi lebih mudah ungkapannya dan dapat difahami oleh penerimanya.
Oleh itu, penggunaan kaedah penghilangan ini tidak mencacatkan penyampaian mesej mahupun amanat yang hendak disampaikan oleh penyampai maklumat kepada penerimanya. Selain itu, kaedah ini juga turut berfungsi untuk mengelak daripada terlebihnya ungkapan seperti yang terlahir dalam kaedah perulangan kerana ayat yang disampaikan adalah ayat mudah.

Kaedah Leksikal
Kaedah leksikal merujuk kepada pertalian antara ayat secara semantik. Hal yang demikian ini bermaksud, setiap ayat mengandungi ikatan atau pertalian yang dihubungkan secara semantik. Contohnya:
6.      A16: Mak kita nak buat apa ni? Durasi (05:18) (klip video iklan “Sepasang Baju   Kurung”
A17:  … buat kuih. Durasi (05:19)
Dalam ayat diatas, perkataan kuih digunakan bagi merujuk pelbagai jenis kuih. Kuih  boleh mewakili pelbagai jenis kuih. Contohnya, karipap, donut dan sebagainya.

Kaedah Prafrasa (Pengulangan Dalam Bentuk Lain)
Kaedah prafrasa merujuk kepada pernyataan idea yang sama tetapi cara pengolahannya berbeza. Kenyataan ini dapat dilihat dengan jelas menerusi contoh yang diberikan dibawah.
           Iklan jahit
a)      A8: Rin, masa nak raya nilah mak kena kerja keras sikit, nak bayar yuran kolej Darwin tu. Durasi (00:46)
b)      A19: Arwin kan sudah tingkatan lima taw tahun ni, akak kena kumpul duit untuk yuran kolej dia taw. Durasi (01:39):
c)      A41: Tak boleh lah mak, Arwin kena belajar. Arwin tak nak kecewakan mak nanti. Durasi (03:31)
d)     A42: Win, Arwin tak pernah kecewakan mak. Bersyukur dengan apa yang kita ada ni Win. Durasi (03:34)
Berdasarkan contoh ayat di atas, ayat (a) dan ayat (b) memberikan maksud yang sama. Begitu juga dengan ayat (c) dan (d), namun cara pengolahannya masing-masing adalah berbeza. Hal inilah yang dikatakan sebagai kaedah prafrasa, iaitu membawa maksud yang sama dan hanya berbeza dari segi pengolahannya.


4.3 Maklumat Baru
Maklumat Baru Tambahan
Maklumat baru tambahan merujuk kepada maklumat baru yang ditambah berdasarkan maklumat lama yang muncul di titik permulaan perbicaraan ayat.
Contohnya adalah seperti berikut berdasarkan klip video iklan raya aidilfitri 2015 “Sepasang baju kurung”:
A.1: Ana, Ana, esok dah nak raya, mak teringin sangat nak sepasang baju kurung. Boleh tak Ana belikan untuk mak?
A. 2: Tengoklah macam mana nanti.
A.3: Mak ni pun,dah berumur-umur macam ni sibuk nak beraya juga ke?
Perbualan pada Ayat 1 berkisarkan tentang hari raya yang akan tiba dan keinginan seorang ibu untuk memiliki sepasang baju kurung. Manakala perkataan berumur-umur pada perbualan Ayat 3 merupakan maklumat baru yang bertindak sebagai ayat untuk menghalang keinginan ibunya untuk memiliki sepasang baju kurung baru. Maklumat tersebut ditambah berdasarkan maklumat lama yang muncul dalam perbualan tersebut.
Contoh seterusnya seperti berikut berdasarkan klip video iklan raya aidilfitri 2013 “Jahit”:
A.75: Tengok ni, ada poket lah samping ni. Durasi (07:24)
A.76: Haahh.. Lepas ni kena rajin solat taw. Durasi (07:27)
            Ayat pada A.75 menunjukkan perbualan seorang budak lelaki dan ibu bapanya dalam klip video iklan tentang poket yang terdapat pada samping yang ditempah itu. Namun maklumat baru dapat dikesan melalui A.76 iaitu lepas ni kena rajin solat taw iaitu bertentangan dengan topik mengenai pakaian yang disarungkan oleh budak lelaki tersebut.

Maklumat Baru Kontrastif
Maklumat baru kontrastif pula merujuk kepada dua atau lebih klausa berbeza dari segi semantik. Contoh dibawah menerangkan definisi terhadap maklumat baru kontrastif.
Maklumat Lama
Maklumat Baru
A31: Arwin kan hari-hari dengan mak. Durasi (02:57)
A32: Manalah ada masa nak cari boyfriend   boyfriend ni mak. Durasi (03:00)
A15: Ehh, saya rasa tengok you lah hari-hari pun banyak kerja lah. Durasi (01:28)
A16: Ehh, you jaga aaa, nanti masa raya you sakit pulak. Durasi (01:31)
A17: Haiya, masa ni lah bisnes baik. Durasi (01:35)
Ayat pertama mengandungi satu frasa nama “ manalah ada masa nak cari boyfriend boyfriend ni mak”. Klausa ini tergolong dalam kategori maklumat baru kontrastif kerana struktur maklumat yang dikandung oleh klausa tersebut adalah berlainan dari aspek semantiknya. Ciri kepelbagaian struktur maklumat ini menjadi penanda atau alamat kepada maklumat baru kontrastif. “Arwin kan hari-hari dengan mak” merupakan maklumat lama.
Hal yang sama juga berlaku dalam ayat kedua yang mengandungi dua klausa iaitu frasa kata adjektif  “sakit” dan frasa kerja “hari-hari pun banyak kerja lah” menjadi cerita kepada judul sebagai maklumat baru kontrastif.

Maklumat Baru Pemberitaan Neutral
Maklumat baru pemberitaan neutral merujuk kepada susunan maklumat yang tidak mengandungi sebarang maklumat lama yang disediakan dalam praanggapan sebagaimana contoh ayat yang dinyatakan di bawah: 
Iklan sepasang baju kurung
A12: Mak, bila nak beli baju raya? Durasi (04:55)                            
Maklumat baru:                                   Maklumat baru pemberitaan neutral:
Judul                                                             Cerita
Mak                                                     -bila nak beli baju raya?
Dalam ayat di atas,  frasa “bila nak beli baju raya” berperanan sebagai cerita kepada judul. Kehadiran klausa inilah yang menjadi penanda kepada maklumat baru pemberitaan neutral, manakala frasa nama “Mak” yang berperanan sebagai judul dan merupakan maklumat baru.

Maklumat Baru Fokus
Maklumat baru merujuk kepada susunan maklumat yang melibatkan fokus pembezaannya (maklumat baru) yang menduduki tema (judul).
Dalam iklan “Sepasang baju kurung”
Maklumat baru fokus                       :           Maklumat lama
Judul                                                   :           Cerita
A.16:   Mak                                         :           kita nak buat apa ni? Durasi (05:18)
Dalam A.16, kata nama “Mak” mengalami pendepanan predikat untuk berfungsi sebagai judul atau tema dalam ayat ini. Manakala frasa “kita nak buat apa ni?” berfungsi sebagai cerita kepada judul tersebut. Sekiranya ayat tersebut tidak mengalami proses pendepanan judul maka boleh sahaja ayat itu menjadi “Kita nak buat apa ni mak?”. Jadi “Mak” tersebut dikategorikan sebagai maklumat baru fokus. Frasa berikutnya pula dikategorikan sebagai maklumat lama yang sedia ada pada pembaca.
Dalam iklan” Jahit”
Maklumat baru fokus                       :           Maklumat lama
Judul                                                   :           Cerita
A.7: Kalau tak boleh nak jahit lagi     :           janganlah ambik order lagi lah mak. Durasi (00:42)
Dalam A.7, frasa “Kalau tak boleh nak jahit lagi” mengalami pendepanan untuk berfungsi sebagai judul atau tema dalam ayat ini. Sekiranya ayat tersebut tidak mengalami proses pendepanan judul, maka boleh sahaja ayat itu menjadi “Janganlah ambik order lagi lah mak, kalau tak boleh nak jahit lagi”. Jadi “Kalau tak boleh nak jahit lagi” tersebut dikategorikan sebagai maklumat baru fokus. Frasa berikutnya pula, iaitu “janganlah ambik order lagi lah mak” hanya sekadar berfungsi sebagai maklumat lama. Hal ini disebabkan oleh maklumat itu maklumat lama sedia ada pada pembaca.

4.4 Analisis Kuantitatif
Maklumat Lama
Penanda Maklumat Lama
Ayat-ayat  yang terlibat
Kekerapan yang digunakan
Peratusan (%)
Kaedah Perujukan
A.1,A.8,A.12,A.15
4
15
Kaedah Penggantian
A.12,A.13,A.40,A.41
4
15
Kaedah Pengulangan
K.P.Keseluruhan
A.4, A.5, A.82, A.83, A.57, A.59, A.21
K.P Sebahagian
A.10,A.11,A.59, A.60
7



4




41
Kaedah Penghilangan
A.4,A.5, A.3, A.4
4
7
Kaedah Leksikal
A.16, A.17
2
7
Kaedah Prafrasa
A.8,A.19, A.41, A.42
4
15

Jumlah
27
100









Berdasarkan carta pai diatas, Kaedah Pengulangan mencatatkan peratusan tertinggi iaitu sebanyak 41% bersamaan 11 ayat di dalam iklan. Kaedah Prafrasa, Kaedah Perujukan, Kaedah Penghilangan dan Kaedah penggantian mencatatkan jumlah peratusan yang setara iaitu sebanyak 15% bersamaan 4 ayat dalam iklan. Manakala, Kaedah Leksikal mencatatkan peratusan terendah iaitu sebanyak 7% bersamaan 2 ayat dalam iklan.


Maklumat Baru
Penanda Maklumat Baru
Ayat-ayat yang terlibat
Kekerapan
Peratusan (%)
Maklumat Baru Tambahan
A.1,A.2,A.3,A.75,A.76
5
38
Maklumat Baru Kontrastif
A.31,A.32,A.15, A.16, A.17
5
38
Maklumat Baru Pemberitaan Neutral
A.12
1
9
Maklumat baru fokus
A.16, A.7
2
15

Jumlah
13
100





Berdasarkan carta pai diatas, Maklumat Baru Tambahan dan Maklumat Baru Kontrastif mencatatkan jumlah peratusan setara atau sama juga mencatat peratusan yang tertinggi iaitu sebanyak 38% bersamaan dengan 5 ayat dalam iklan. Manakala Maklumat Baru Pemberitaan Neutral mencatatkan peratusan terendah iaitu sebanyak 9% bersamaan 1 ayat dalam iklan.







BAB 5
5.0  Kesimpulan
Kajian yang dilakukan ini membolehkan kita mengetahui bahawa wujudnya pengaliran maklumat secara pelinearan. Hal ini bermaksud arah aliran maklumat yang bermula daripada maklumat baru ke maklumat lama dijadikan penentu hala tuju sesuatu pembacaan atau ayat.
            Lazimnya, struktur maklumat yang dikaji memperlihatkan maklumat lama dengan tujuh kaedah atau penanda maklumatnya yang terdiri daripada kaedah perujukan, penggantian, perulangan, perulangan sebahagian, penghilangan, leksikal dan prafrasa, manakala  maklumat baru terdiri daripada maklumat baru tambahan, maklumat baru kontrastif, maklumat baru pemberitaan neutral dan maklumat baru fokus.
            Selain itu, kajian atau analisis wacana berdasarkan struktur maklumat membenarkan kita menghayati wujudnya pertalian yang erat antara kognitif dan bahasa semasa berkomunikasi. Seseorang pengkaji yang ingin menganalisis wacana dari perspektif struktur maklumat haruslah mempunyai skema yang lengkap. Hal ini amat memainkan peranan yang penting agar hasil analisis terhadap wacana itu dianggap berkualiti dan diyakini hujahnya.


Rujukan
Mohd Rashid Md Idris, Norliza Jamaluddin, Abu Hassan Abdul& Adenan Ayob. (2012).             Tatabahasa wacana.Selangor: Emeritus Publication.
Mohd Rashid Md Idris, Norliza Jamaluddin, Abu Hassan Abdul& Adenan Ayob. (2012).             Analisis wacana berdasarkan teks komsas terpilih. Selangor: Emeritus Publication.
Mohd Rashid Md Idris. (2004). Analisis wacana cerpen dari perspektif struktur maklumat             dan struktur tema. Kuala Lumpur: ACH Communication Sdn. Bhd.


Tiada ulasan :

Catat Ulasan